Active Beautiful Beauty 866027

Vi vet i dag at aldringsprosessen i huden starter i slutten av 20-årene. Hudens aktive celler blir “late”, og det som tidligere var stram og jevn hud blir rynkete og slapp.

Disse endringene er utelukkende et resultat av alder, og er uavhengige av ytre faktorer som sol og diett. Ved McMaster University i Ontario, Canada, har forskere begynt å lure på om slike naturlige endringer kan forebygges hos mennesker. Tidligere dyrestudier ved universitetet viste nemlig at regelmessig trening både reduserte og reverserte aldringstegn. Dyr som var stillesittende ble raskt skrøpelige, syke, demente og ”syke” i pelsen, mens dyr som fikk tilgang til løpehjul opprettholdt friske hjerner, hjerter, muskler, reproduktive organer og pels. Vil man se samme resultat hos mennesker?

For å utforske dette samlet forskere 29 frivillige menn og kvinner i alderen 20-84. De ble så delt inn i to grupper: De som utførte minst tre timer med moderat eller intens fysisk aktivitet hver uke, og de som trente mindre enn én time per uke. For å se om aktiviteten påvirket huden, tok forskerne hudprøver fra et område som ikke er eksponert for sol. Hudprøven viste ikke bare det som var forventet, nemlig at hudkvaliteten synker med alderen, men også at de over 40 som trente hadde signifikant bedre hud enn jevnaldrende. Huden deres minnet om huden til de som var 10-20 år yngre!

Det var imidlertid for tidlig å si om det var treningen i seg selv som var hovedårsaken til bedringen i hudkvalitet. Faktorer som kosthold, gener og livsstil kan også ha spilt inn.

For å finne ut om forskjellen i hudkvalitet faktisk skyldtes fysisk aktivitet, ba forskerne et utvalg fra gruppen som ikke trente, til å trene. Denne gruppen var 65 år og eldre, og som på studiens start hadde normal hud for sin alder. De begynte på et ganske greit treningsprogram hvor de trente to ganger i uken, enten ved å jogge eller sykle i et moderat anstrengende tempo, tilsvarende minst 65 prosent av sin maksimale aerobe kapasitet i en halvtime. Dette fortsatte de med i tre måneder, før det ble tatt nye hudprøver.

Nå så huden ganske så annerledes ut. Den minnet nemlig om huden til de i 20 til 40 –årene, og det eneste de hadde gjort var å trene!

Siste artikler

Les alle →