Adult Art Conceptual 278312

Rosacea er en kronisk hudsykdom som påvirker mange voksne menn og kvinner. Det er mange som lider av denne sykdommen uten å få riktig diagnose og behandling. For å øke bevisstheten og forståelsen av sykdommen har jeg laget et spørsmål-svar innlegg.

Hva er rosacea?

Rosacea er en vanlig hudlidelse som gir rødhet og irritasjon av huden i ansiktet; kinn, nese, hake eller panne. Rosacea kan også forårsake rødhet eller hevelse i og rundt øynene, og i sjeldnere tilfeller også  påvirke halsen, brystet, eller hodebunnen. Det gir ofte svie, "prikking" og reaktiv hud. Det finnes forskjellige grader av sykdommen. De fleste har grad 1 som er rødhet på kinn, nesen og panne samt spor av små blodkar i ansiktet. Ved grad 2 har man kviser i tillegg.

Hva er årsaken til rosacea?

Årsaken til rosacea er ukjent, men man vet at det er mange faktorer som spiller inn. Man spekulerer rundt enkelte mikroorganismer i huden samt regulering av blodtilførsel i huden . Man ser at hudbarrieren hos disse pasientene er redusert og mange har også økt talgproduksjon. Sensitiv hud er et typisk kjennetegn for rosacea. Det finnes også livsstil og miljømessige utløsere som kan gjøre rosacea symptomer verre.

Hvem er i faresonen for å utvikle rosacea?

Rosacea rammer personer av begge kjønn, og i alle aldre og etnisiteter. Men de fleste er kvinner mellom 30 og 60 år og har lys hudfarge. Sykdommen er ofte arvelig.

Hva er typiske rosacea triggere?

De mest vanlige er:

●Sol

●Stress

●Temperaturer og værforhold

●Alkohol ( særlig rødvin)

●Krydret mat

●Hard trening

●Varmtbad og varmedrikker

●Enkelte hudpleieprodukter

Kan rosacea behandles?

Det finnes dessverre ingen kur for rosacea, men med riktig medisinsk behandling blir ofte symptomene mindre og sykdommen holdes mer i sjakk. I første omgang bør du få riktig diagnose av hudlege. Behandling av rosacea må tilpasses behovene og symptomene på den enkelte. Det er meget viktig at hudbarrieren adresseres i en hver form for behandling. De vanligste medikamentene er antibiotika, azelainsyre og ivermektin. Livstils endringer kan også redusere eksponering for triggere. Rødhet og blodkar kan behandles med laser. Pasienten bør anvende milde produkter i sin daglige hudregime. I tillegg til medisiner anbefaler jeg ofte to produkter som kan være viktige i kampen mot rosacea, nemlig Daily Power Defense for hudbarriere og Rozatrol for selve tilstanden. Begge fra ZO Skin Health.