Adult Attractive Beautiful 905913

Som kjent er akne en kronisk tilstand. Sykdommen påvirker huden i alle aldere og kan gi smertefulle dype betennelser og arr.  Det finnes mange behandlings alternativer og p-piller er et viktig alternativ som ofte blir neglisjert. En studie publisert i Journal of Drugs in Dermatology viser at p-piller som inneholder østrogen og progesteron (kombinasjons p-piller) er de mest effektive for å redusere akne utbrudd, mens hormonspiral, p-stav og p-sprøyte kan forverre akne. Effektiviteten av p-piller er ganske så individuelt og da er det viktig å finne riktig type for enkelt pasienter.

De vanligste kjønnshormoner hos kvinner er østrogen og progesteron mens hos menn er det testosteron. Kvinner produserer også et lavt nivå av testosteron og det er hovedsakelig denne som er synderen. Det fører til stimulering av talgkjertler og dermed økt produksjon av talg samtidig vil det kunne påvirke øverste laget i huden slik at porene tettes igjen med døde hudceller. Denne kombinasjonen er et perfekt miljø for akne utvikling. P-piller vil stabilisere hormonene samt redusere produksjonen av testosteron. Kvinner som har økt forekomst av blodpropp i familien, sliter med migrene og røyker er ikke gode kandidater for kombinasjons p-piller.  De fleste kombinasjons p-piller har effekt på testosteron i kroppen. Studiene klarer ikke å ”peke ut” hvilke som er best for akne men de kan indikere at for eksempel Loette og Microgynon har lavest anti-androgen (anti-testosteron) effekt mens Yasmin og Yasminelle skiller seg noe ut ift akne da de inneholder drospirenon som har mer anti-testosteron effekt.  Mercilon og Synfase har også vist seg å ha potensiell anti-testosteron effekt.  Diane er meget effektiv og er den eneste p-pille som er godkjent med akne som indikasjon. Den kan ha større bivirkningspotensiale grunnet høyt østrogen innhold. Minipiller som for eksempel Cerazette er ikke gunstig for akne pasienter. Det er viktig å vœre klar over at p-piller bruker ca 4-6 måneder før de viser effekt. Uansett form for p-piller bør det kombineres med hudregime som adresserer talgproduksjon, åpner porene, reduserer aktiviteten av akne bakterien og betennelse i huden.