Close Up Cooking Cuisine 629093

Laks inneholder store mengder omega-3 fettsyrer som er forbundet med utrolige virkninger på mange organer i kroppen. Enkelte mener til og med at den kan forebygge visse kreftformer. Jeg har alltid vært en stor tilhenger av naturlig sunn kost for huden og laks er min store helt. Om det var mulig hadde jeg spist det hver dag mtp hvor bra det er for huden, men for mye av det er kanskje ikke å anbefale grunnet bla høye kvikksølv nivåer.

Hovedgrunnen til min entusiasme for laks er dets anti betennelses effekt for kroppen og dermed også huden. For huden betyr det redusert nedbryting av kollagen og elastin som er meget viktige proteiner for funksjonen og aldringen av huden. Men det stopper ikke her dere..

Fettsyrene som vi finner i laks vil også kunne styrke hudbarrieren vår. Det er det øverste laget i huden som beskytter huden og holder den stabil. Den fantastiske gløden som huden kan vise ligger i dette laget. Det betyr at huden beholder sin fukt som igjen gir hudbarrieren mer styrke og gir en sunn og vital hud.

Laks inneholder også vitamin D som kan bidra til å beskytte huden mot de negative effektene av UV-stråler. Vitamin D er også bra for cellevekst og reparasjon samt beskyttelse mot frie radikaler.

Ikke nok med det, laks inneholder også noe som kalles astaxanthin, en kjemisk forbindelse som er meget potent antioksidant med anti-inflammatoriske egenskaper. 

Det er nok med at man spiser laks tre ganger i uken uansett om det er vill eller oppdrettslaks. Kombiner det gjerne med andre supermat for huden som gul paprika, granateple og avokado. Enjoy!

Siste artikler

Les alle →