Img 2281

I dag utvikles det stadig nye medisiner mot mange forskjellige sykdommer, noe som har endret livet til mange pasienter. Når det gjelder akne behandling bruker man fortsatt hovedsakelig de samme ingrediensene som man har gjort i mange år. Isotretinoin er den eneste medisinen som har potensiale for å hjelpe deg til å bli kvitt akne for godt.

Hva er isotretinoin og hvordan virker det?

Isotretinoin tilhører en gruppe av medikamenter kalt retinoider, som er nær beslektet med vitamin A. Det virker mot flere faktorer som forårsaker akne. Dette er talg produksjon, fortetning av porene, akne bakterien og betennelse.

Isotretinoin brukes ofte til å behandle moderat til alvorlig akne, hvor det ofte kan være risiko for arrdannelse. Jeg bruker også denne medisinen til å behandle akne som stadig kommer tilbake etter bruk av andre medisiner som for eksempel antibiotika.

En større andel av pasienter (ca. 9 av 10) ser en signifikant forbedring i sin akne under behandlingen.  Man får ofte flere kviser i startfasen før det stabiliserer seg og huden blir bedre.

Noen få  pasienter fortsetter å ha mildere (men forbedret) akne etter kuren, og disse kan man behandle med lokal behandling videre. Dessverre vil også noen av pasienter få tilbakefall og kan da eventuelt få ny kur senere.

Hvilken dose skal jeg ta og hvor lenge?

Hudlegen bestemmer doseringen avhengig av akne type, tidligere behandlinger og kroppsvekten din. De fleste pasienter tar mellom 20 til 80 mg daglig. Varigheten kan variere fra 4 til 12 måneder avhengig av dosen din. Jeg har også pasienter som bruker 60mg i uken over lengre tid, gjerne kombinert med andre kremer.

Hvordan skal jeg ta isotretinoin?

Ettersom isotretinoin absorberes best i kroppen med mat som inneholder fett, bør det ideelt sett tas etter måltid. Kapslene må svelges hele og bør ikke knuses eller åpnes.

Hva er de vanligste bivirkningene av isotretinoin?

Generelt er tørrhet i hud, lepper og øyne vanligste bivirkningen. Ved regelmessig bruk av ikke-komedogen fuktighetskrem (en som ikke blokkerer porene) og leppepomade kan man redusere disse symptomene. Neseblod kan forekomme hvis innsiden av nesen blir veldig tørr. Tørre øyne kan forstyrre bruk av kontaktlinser. Her kan man bruke kunstig tårevæske. Huden kan også flasse og bli sensitiv. Mens du tar isotretinoin, og i 3-6 måneder etter avsluttet kur vil huden din fortsatt være mer sensitiv enn ellers og derfor bør man unngå/være forsiktig med; voksing, peel, dermabrasjon og laserbehandling . Dette vil også være avhengig av dosen din. Barbering tolereres normalt, men bruk fuktighetskrem etterpå.

Isotretinoin kan øke hudens følsomhet mot solen. Du bør derfor unngå direkte sollys mens du tar denne medisinen. Du bør også bruke solkrem med SPF på minst 30. Man skal ikke ta solarium under behandlingen.

Muskler og ledd kan verke, spesielt etter trening. Midlertidig hårtap kan av og til forekomme. Isotretinoin kan også påvirke synet, spesielt nattsynet.

Økt fettnivå i blodet, og mild leverbetennelse, kan oppstå, men er vanligvis ikke av betydning. Disse vil bli overvåket ved blodprøver i løpet av behandlingen. Hvis du har hatt problemer med leveren eller nyrene, eller lider av høyt kolesterol eller diabetes, bør du diskutere dette med hudlegen din før du starter.

Psykisk bivirkning som depresjon er omdiskutert. Her er det myter og mindre vitenskap som dominerer. Man bør likevel ha tettere oppfølging av pasienter som har tidligere vært behandlet for depresjon.

Isotretinoin har teratogen effekt, dvs kvinner ikke skal bli gravide under slik behandling og må bruke prevensjon.

Isotretinoin bør kun administreres av hudlege og er en effektiv medisin mot akne og ikke minst talgproduksjon. Hundre tusener av pasienter verden over bruker dette daglig med fantastisk effekt. Per dags dato er det ingen andre akne medisiner som kan måle seg med isotretinoin i forhold til effekt og varighet.